سس مایونز چاشنی باب میل همه

اولین بار در سال1905 میلادی و در شهر منهتن بود که کارخانجات تولید سس مایونز کار خود را آغاز نمودند. سس های مایونز در شیشه و در اندازه های مختلف در سوپر مارکت ها و دیگر فروشگاه ها به فروش می رسید.
سس مایونز نوعی سس غلیظ، سفید و کرم مانند است که سرد سرو می شود. این سس، امولسیونی از روغن نباتی می باشد که در زرده تخم مرغ معلق است و سرکه یا آبلیمو و انواع ادیویه جات برای مزه دار کردن این سس مورد استفاده قرار می گیرند.
به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، سس مايونز از آن چيزهايي است كه به محض شروع رژيم هاي لاغري، خوردن آن حرام مي شود. افراد چاق هميشه با حسرت به آن نگاه مي‌كنند وبه افراد لاغري كه مي‌توانند با خيال راحت در سالادشان از آن استفاده مي‌كنند، غبطه مي‌خورند. اما آيا واقعا سس مايونز تا اين حدخطرناك است و آيا غير از ضرر چيز ديگري هم دارد؟

مايونز فايده هم دارد

شايد باور نكنيد، ولي به تازگي تحقيقات بر روي سس مايونز به نتايج اميدواركننده‌اي رسيده است. در آگوست سال 2000، نتايج تحقيقي در مجله تغذيه باليني امريكا به چاپ رسيد. به عقيده پژوهشگران امريكايي، مصرف سس مايونز در دوران قاعدگي خانم‌ها، درد ناشي از آن را در روزهاي اوليه اين سيكل كاهش مي‌دهد.
به علاوه، از آنجايي كه، ويتامين E نقش عمده‌اي در كاهش مرگ ناشي از سكته دارد، دريافت منظم آن از طريق مواد غذايي مانع از بروز سكته مي‌شود.اما اين حرف‌ها دليل نمي‌شود كه روزي يك پاتيل سس مايونز بخوريد.
دكتر مسعود كيمياگر، به عنوان يك متخصص تغذيه، معتقد است: <خوردن روزانه يك قاشق غذاخوري سس مايونز، در صورت تمايل، براي افراد بي‌ضرر و بلامانع است ولي نبايد در مصرف اين ماده غذايي افراط كرد. همواره بايد حد تعادل را رعايت كرد تا هميشه بتوان از خوردن مايونز دركنار غذا و سالاد لذت برد

مختصري از شرايط توليد:

سس مايونز از دسته سس هاي سرد به حساب مي آيد زيرا در توليد آنها از حرارت دهي استفاده نمي شود مواد اوليه آن شامل روغن مايع ،تخم مرغ خام ،شكر ،نمك ، خردل ، آب،سركه و صمغها مي باشد كه مهترين آنها روغن مايع ( حدود 66% ) مي باشد اين مواد اوليه به ترتيب خاصي وارد دستگاهي بنام ميكسر شده و با همديگر مخلوط مي شوند و حدود 10 دقيقه طول مي كشد تا اينكه مايونز آماده شود . تخم مرغ مصرفي بايستي از قبل شستشو و توسط مواد ضد عفوني كننده اي مثل كلر ، ضد عفوني گرديده و سپس پوسته آن جدا شده و در فرمول استفاده گردد . كليه مواد اوليه مصرفي بايستي قبل از مصرف از نظر ميكروبي و شيميايي آزمايش شده و در صورت تائيد شدن مصرف گردند .

نحوه انتخاب:

در موقع انتخاب محصول بايستي به موارد زير توجه نمائيد : 1- نام محصول 2- آدرس ومشخصات كارخانه 3- تاريخ توليد و انقضاء 4- تركيبات تشكيل دهنده 5- پروانه ساخت از وزارت بهداشت ضمناً افراد داراي بيماري قلبي از سس مايونز كم چرب استفاده نمائيد .

نحوه نگهداري و مصرف :

سس هاي سرد در صورتيكه در يخچال نگهداري شوند به مدت 6 ماه قابل نگهداري هستند در صورتيكه همه سس يكجا مصرف نمي شود بايستي از قاشق تميز و خشك براي برداشتن آن استفاده كرده و سپس درب ظرف را محكم بسته و در يخچال نگهداري شود . مصرف آن نيز ممكن است به همين صورتي كه خريدداري مي شود و يا مخلوط با يكسري مواد مثل آب ليمو ، شكر و يا مقدار كمي ماست صورت گيرد .

هشدارها و مخاطرات:

از آنجائيكه سس مايونز داراي حداقل 66 درصد روغن مي باشد براي افرادي كه چاق هستند و يا داراي بيماريهاي نظير چربي بالا و بيماريهاي قلبي و عروقي هستند توصيه نمي شود و اين افراد مي توانند از سس مايونز كم چرب استفاده نموده و يا آن مقدار سس مايونز كه پزشك آنها توصيه مي كند مصرف نمايند . ضمناً سس مايونزي كه در آن پراكسيد بالا رفته باشد ممكن است ايجاد سرطان نمايد.

نوع و نحوه تشخيص فساد ظاهري:

در سس مايونز ممكن است سه نوع فساد رخ دهد: 1- فساد ميكروبي همراه با بادكردگي ظرف محتوي سس ( بجز شيشه ) و يا ترش شدن آن و يا هر دوي آنها مي باشد .2- فساد شيميايي : در صورتيكه سس مايونز در هواي آزاد قرار گيرد روغن مايع موجود در آن اكسيده شده و مقدار زيادي پراكسيد در آن تشكيل مي گردد كه باعث ايجاد بوي ماهي در سس مي گردد .پراكسيد در صورتيكه به مقدار زياد وارد بدن مي شود باعث ايجاد سرطان مي شود . 3- گاهي اوقات نيزسس مايونز بدليل اشكالات توليد دوفاز مي گردد و فاز روغن آن جدا مي گردد كه اين فساد فيزيكي محسوب مي گردد .
http://www.salamatnews.com